۲۳-خرداد-۱۳۹۷

جراحی پولیپ بینی و راه های پیشگیری از عود مجدد آن

یکی از علل جراحی بینی داشتن پولیپ و مشکل در ساختار بینی است. در برخی موارد مخاط بینی به دلایل محیطی و یا وراثتی  رشد مناسبی نداشته، لایه درونی بینی را مسدود و تنفس را برای بیمارسخت می کند که به این بافت اضافه درون بینی «پولیپ» می گویند. پولیپ ها بافت های نرم، بی رنگ یا قرمز رنگی هستند که هیچ گونه احساس دردی در بیمار ایجاد نمی کند. اگر فردی به مدت یک هفته دچار علائمی نظیر انسداد بینی، آبریزش بینی، درد های سینوسی، خرخر در خواب  و ... شدند باید به متخصصان گوش، حلق و بینی مراجعه کنند.

تشخیص پولیپ به راحتی از طریق معاینه حفره های بینی انجام می شود فقط در برخی موارد پزشک برای تشخیص بهتر نوع پولیپ ناچار به انجام آندوسکوپی است. آندوسکوپی یک تبزار انعطاف پذیر بسیار نازک است که بر سر آن دوربین کوچکی نصب شده است که پزشک با وارد کردن آن به حفره بینی می تواند به کمک دروبین دستگاه که به یک مانیتور متصل است اندازه، فرم و نوع پولیپ را تشخیص دهد. البته در موارد نادر آندوسکوپی نتیجه مطلوبی ندارد و پزشک مجبور به انجام سی تی اسکن و ام آر آی است که به اینها می تواند استخوان بینی، نوع، اندازه و مکان قرار گرفتن پولیپ را مشتهده کند و سپس جراحی را انجام دهد.

جراحی پولیپ بینی با آندوسکوپی

متخصص گوش  و حلق و بینی برای انجام این نوع جراحی بین 30 الی 40 دقیقه زمان نیاز دارد. در این روش پزشک پس از اینکه بیمار را تحت بی حسی موضعی قرار داد بدون اینکه شکاف یا برشی در ایجاد کند اندوسکوپ را وارد بینی می کند و تمام قسمت های درونی بینی را از طریق مانیتور رصد می کند و با دقت فراوامن پولیپ را خارج می کند و در نهایت برای جلوگیری از بروز عفونت و باز شدن مجرای تنفسیم مخصوص شست و شو می می دهد. .ممکن است بیمار علاوه بر جراحی پولیپ همزمان جراحی زیبای بینی را نیز انجام دهد اکه در این نوع جراحی متخصص باید به صورت باز جراحی کرده و علاوه بر پولیپ و مشکلات دیگررا برطرف کند.

مراقبت های بعد از جراحی

بیمار پس از جراحی باید یک هفته استراحت داشته باشد و در مواقع درد با تجویز پزشک متخصص از مُسکن استفاده کند. بیمار برای جلو گیری از خونریزی نباید طولانی مدت سر خود را پایین خم کند و گاهی به آرامی از بینی نفس بکشد و بعد از معاینه اولیه باید برای جلوگیری از عفونت به طور مرتب سینوس ها را با سرم شست وشو دهد .

آیا پولیپ بینی قابل بازگشت است

در مواقعی که پولیپ بیمار ازنوع آلرژی باشد 60% بعد از عمل جراحی ممکن است باز گردد. برای جلوگیری از بازگشت مجدد پولیپ بیمار نباید در هوای آلوده و خشک حضور داشته باشد و باید از قرار گرفتن در هوای بسیار سرد و گرم جلوگیری کند با این چند روش ساده می توان تا 90% از بازگشت پولیپ جلوگیری کند.