مدیریت اخبار  

انواع روش‌های برداشتن خال

انواع روش‌های برداشتن خال

خال به دسته‌هایی از سلول‌های رنگدانه‌دار که به صورت نقاط تیره و روشن روی پوست ظاهر می‌‌گردد گفته می‌شود. خال‌ها ممکن است در نقاط مختلف بدن و در اندازه‌های متفاوت ظاهر شوند، برخی خال‌ها به صورت مادرزادی در فرد دیده می‌شود و برخی دیگر به صورت اکتسابی بروز می‌یابند. اغلب خال‌ها بی‌خطر و غیر سرطانی هستند، بنابراین وجود آن‌ها برای افراد هیچ‌گونه مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در مواردی خال‌ها ممکن است سرطانی باشند که در این صورت وجود خال می‌تواند برای افراد مشکل‌زا باشد. متخصصان معتقدند که خال‌های سرطانی باید سریعاً برداشته و یا از روی بدن حذف شوند؛ زیرا ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد اما ضرورتی به برداشتن خال‌های معمولی وجود ندارد.

برداشتن خال از نظر طبی و زیبایی

برداشتن خال بر اساس ضرورت طبی و یا زیبایی صورت می‌گیرد. خال‌هایی که به طور ناگهانی دچار تغییراتی مانند تغییر رنگ، حاشیه غیر قرنیه و نامنظم، تغییر اندازه، خارش، التهاب، خونریزی و ... می‌شوند باید سریعاً مورد بررسی پزشک قرار گیرند تا در صورت لزوم برداشته شوند. برداشتن خال‌هایی که دستخوش تغییراتی می‌شوند ضرورت طبی دارند؛ زیرا عدم برداشتن خال ممکن است خطر سرطانی شدن را برای فرد در پی داشته باشد. زمانیکه پزشکان با خال‌های تغییر یافته مواجه می‌شوند ضمن بررسی خال برای بیمار آزمایشات و نمونه‌برداری‌هایی توصیه می‌کنند تا از نتیجه کار خود اطمینان حاصل نمایند و خطری بیمار را تهدید نکند.

اگر خال دچار هیچ تغییری نشد ضرورتی به برداشتن آن وجود ندارد، مگر اینکه فرد به لحاظ زیبایی تمایل به حذف آن را داشته باشد.

ضرورت انجام نمونه‌برداری قبل از برداشتن خال

هر ضایعه‎ای که از روی بدن برداشته شود باید بر روی آن آزمایش‌های آسیب‌شناسی انجام شود، حتی اگر پزشک نسبت به خوش‌خیم بودن آن اطمینان حاصل نماید اما امروزه در برداشتن خال‌هایی که به ضرورت زیبایی انجام می‌شود این مهم در نظر گرفته نمی‌شود اما ما به شما توصیه می‌کنیم حتماً این مورد را از پزشک خود درخواست کنید تا نسبت به سلامت ضایعه پوستی خود اطمینان حاصل نمایید.

روش‌های مختلف برداشتن خال

در گذشته سوزندان رایج‌ترین روش برداشتن خال محسوب می‌شد، اما امروزه به کمک پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌های متفاوت تهاجمی و غیرتهاجمی ابداع شده است که به دلیل عوارض اندک و مزایا بسیار به شدت میان پزشکان و بیماران رواج یافته است. البته امروزه به کمک دستگاه‎های رادیو فرکانسی سوزاندن خال انجام می‌شود اما به دلیل آنکه ممکن است آثاری مانند فرورفتگی روی پوست باقی بماند پزشکان تمایلی به استفاده از آن ندارند. امروزه جراحی و استفاده از لیزر جزو پرکاربردترین روش‌های خال محسوب می‌شوند که البته انتخاب هر یک از روش‌ها بر اساس نوع خال، محل قرار گرفتن خال، عمق خال و ... باید توسط پزشک انجام شود. پزشکان عمدتاً برای برداشتن خال‌های عمیق از روش جراحی و برای برداشتن خال‌های سطحی از لیزر بهره‌مند می‌شوند. خوشبختانه بیش‌تر مردم به خال‌های سطحی و غیر سرطانی مبتلا هستند که می‌توانند به کمک لیزر و با تحمل و کم‌ترین عارضه از شر آن‌ها خلاص شوند.

برداشتن خال به روش جراحی

روش جراحی عمدتاً برای خال‌های عمیق و یا گوشتی به کار گرفته می‌شود. جراحی بر اساس عمق خال تحت بی‌حسی یا بیهوشی انجام می‌شود که البته عمدتاً تحت بی‌حسی موضعی جراحی صورت می‌پذیرد. در این روش جراح پس از بی‌حس کردن خال و اطراف آن توسط چاقو یا پانچ مخصوص خال و بخش فرو رفته داخل پوست را برداشته و سپس محل را بخیه می‌کند. از جمله مزایای این روش آن است که تمام ضایعه به یکباره از عمق پوست برداشته و امکان رشد مجدد به صفر می‌رسد اما این روش معایبی نیز دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به باقی ماندن جای بخیه اشاره کرد. بیماران می‌توانند پس از جراحی و در صورت تمایل به کمک لیزر جای بخیه را کاملاً محو کنند.

برداشتن خال با لیزر

لیزر عمدتاً برای برداشتن خال‌هایی که دچار تغییر نشده‌اند، اندازه کوچکی دارند و در سطح پوست قرار گرفته‌اند گزینه مناسبی است. در این روش نور لیزر به طور مستقیم به خال تابیده می‌شود تا آن را گرم کند و درنهایت از بین ببرد. برداشتن خال با لیزر نیاز به انجام بی‌حسی یا بیهوشی ندارد و بیمار طی درمان هیچ گونه درد و ناراحتی را احساس نخواهد کرد از طرفی چون در این روش از نور لیزر استفاده می‌شود نیازی به انجام بخیه نیست. البته ممکن است بیمار حین تاباندن نور لیزر کمی احساس گرما و یا سوزش خفیف در محل درمان کند که تحمل آن سخت و غیر قابل تحمل نیست.

بیماران ممکن است پس از برداشتن خال با لیزر در محل خال شاهد پوسته پوسته شدن و کمی التهاب پوست باشند که این مسائل جای نگرانی ندارد به مرور زمان و به صورت خود به خودی برطرف می‌شود. البته به بیماران توصیه و تأکید می‌شود از دستکاری محل خال و پوسته‌های ایجاد شده به شدت خودداری کنند؛ زیرا هر گونه دستکاری ممکن است موجب تشدید عوارض بروز یافته و تأخیر بهبود آن شود.

اقداماتی که پس از برداشتن خال باید رعایت شود

اقداماتی که پس از برداشت خال باید توسط بیمار رعایت شود در روش‌های مختلف درمانی متفاوت است برای مثال افرادی که تحت عمل جراحی اقدام به برداشتن خال کرده‌اند باید پس از جراحی از محل بخیه شده به خوبی مراقبت کنند تا دچار عفونت نشود، استحمام و بهداشت فردی باید به خوبی رعایت و طبق دستور پزشک عمل شود، داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده توسط جراح باید به موقع مصرف شود و بیمار پس از جراحی برای معاینه محل جراحی به موقع و در وقت تعیین شده به پزشک مراجعه کند؛ اما افرادی که به کمک لیزر اقدام به برداشتن خال کرده‌اند باید به مدت 14 روز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند، طبق دستور پزشک از کرم‌های ضد آفتاب دارای spf بالای 30 استفاده کنند، مصرف سیگار و مواد الکی را برای مدت 2 ماه ترک کنند.

بهترین فصل برای برداشتن خال

فصل مناسب برای برداشتن خال به روش درمان بستگی دارد، برای مثال روش جراحی را می‌توان در تمام فصول سال انجام داد اما توصیه می‌شود برداشتن خال به کمک لیزر در فصول پاییز و زمستان که تابش نور خورشید مستقیم نیست انجام شود؛ زیرا قرار گرفتن در معرض نور خورشید پس از لیزر ممکن است عوارضی را برای بیماران به همراه داشته باشد.

عود مجدد خال

عود مجدد یا بازگشت خال بستگی به عمق آن دارد؛ در واقع احتمال عود مجدد خال‌های عمیق بیش از خال‌های سطحی است به همین دلیل است که پزشکان برای جلوگیری از عود مجدد خال‌های عمیق روش جراحی را توصیه می‌کنند؛ زیرا طی جراحی می‌توان کمی نواحی اطراف خال را برداشت و مانع بروز مجدد آن شد.

سن مناسب برداشتن خال

زمانیکه برداشتن خال جنبه زیبایی داشته باشد هیچ محدودیت سنی برای انجام آن وجود ندارد و افراد می‌توانند در تمام سنین برای افزایش زیبایی اقدام به برداشتن خال کنند، اما اگر برداشتن خال جنبه طبی داشته باشد افراد به محض مشاهده هر گونه تغییر باید به پزشک مراجعه و در صورت نیاز نسبت به برداشتن خال اقدام کنند اما اگر خال دستخوش تغییر نشد به افراد توصیه می‌شود برای برداشتن خال‌های عمیق یا گوشتی تا پایان 30 سالگی تأمل کنند.

برداشتن خال در کلینیک سعادت‌آباد

در کلینیک سعادت‌آباد برداشتن خال به کمک تمام روش‌های علمی روز دنیا توسط تیمی مجرب و با تجربه در حال انجام است. زمانیکه بیماران برای برداشتن خال به کلینیک سعادت‌آباد مراجعه می‌کنند ابتدا جلسه مشاوره تشکیل می‌شود تا ضمن بررسی وضعیت جسمانی و خال بیمار، بهترین روش برای بیمار انتخاب و تمام اطلاعات لازم در خصوص روش درمان به بیمار ارائه شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0.0
آخرین ویرایش: سه شنبه ۰-۲۶ -۶۲۱ ۰۰:۰۰
اخبار مشابه:
برداشتن خال

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.

کلينيک ماه زر

کلينيک پوست، مو و زيبايی ماه زر با مديريت دکتر ميثم ضرغامی آماده ارائه انواع خدمات زيبايی به شما زيباجويان عزيز در بالاترين سطح کيفيت ممکن میباشد. مديران کلينيک ماه زر بر آن شده اند تا با مبنا قرار دادن استاندارد های جهانی در پزشکی مجموعه ای را فراهم آورند که يکی از کاملترين و مجهزترين مراکز و کلينيکهای زيبايی در ايران باشد. در کلينيک زيبايی ماه زر يک تيم پزشکی متخصص با بهرهگيری از جديدترين دستگاه های روز دنيا آماده خدمت رسانی به شما زيباجويان عزيز میباشد.

اطلاعات تماس