آنچه باید در مورد عفونت واژن و درمان‌های آن بدانید

واژینیت آتروفیک به عفونت واژن پس از زایمان یا یائسگی گفته می‌شود که موجب بروز علائمی از جمله ترشحات غیرطبیعی، خارش، سوزش واژن و درد می‌شود. زنان پس از زایمان و یا در دوره یائسگی باید به این علائم توجه داشته باشند و به محض بروز به پزشک مراجعه کنند متاسفانه برخی زنان بر این باور هستند که این علائم می‌تواند از علائم طبیعی پس از زایمان و یائسگی باشد و این امر موجب پیشرفت بیماری و سخت شدن درمان می‌شود.

علت بروز واژینیت آتروفیک

واژینیت آتروفیک به دنبال تغییرات باکتریایی واژن یا عفونت واژن و هم‌چنین کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی رخ می‌دهد و موجب بروز علائم فوق می‌شود که تداوم علائم موجب تنگ شدن دریچه واژن و نازک شدن دیواره واژن می‌شود.

انواع واژینیت آتروفیک

انواع واژینیت عبارت است از عفونت باکتریایی، عفونت قارچی، تریکوموناس و آتروفی واژن است. عفونت باکتریایی واژن بر اثر رشد بیش‌ازحد باکتری‌های مضر در واژن ایجاد می‌شود اما عفونت قارچی واژن بر اثر رشد و تکثیر قارچ «کاندیدا آلبیکانس» در واژن ایجاد می‌شود. این عفونت پس از زایمان از شیوع بیشتری برخوردار است.

تریکوموناس یک نوع دیگر از واژینیت آتروفیک است که از طریق رابطه جنسی فرد را درگیر می‌کند به همین دلیل زنان باید در روابط خود بهداشت را رعایت و محافظت شده اقدام کنند.

آتروفی واژن نیز نوعی دیگر از واژینیت آتروفیک است که به دنبال تحلیل بافت واژن و بر اثر کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی بروز می‌یابد.

راه‌های پیشگیری از واژینیت آتروفیک

در برخی موارد نمی‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد، اما در دوران یائسگی با تجویز داروهای افزایش دهنده استروژن می‌توان تا حدودی از بروز این بیماری پیشگیری کرد، بنابراین زنانی که در این دوره از داروهای هورمونی استفاده نمی‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

علائم هشدار دهنده واژینیت آتروفیک

زنان به محض مشاهده علائمی از جمله خشکی واژن، مقاربت دردناک، تغییر در لابیا و واژن، خارش، حساسیت، سوزش ادرار، مشاهده خون در ادرار، بی‌اختیاری و ابتلا مکرر به عفونت به پزشک مراجعه و نسبت به واژینیت آتروفیک تحت بررسی قرار بگیرند. احتمال بروز واژینیت آتروفیک در زنان یائسه و پس از زایمان بیش از ساید دوران است اما سایر زنان که در این دوره قرار ندارند نیز باید نسبت به علائم فوق آگاه باشند.

علل بروز واژینیت آتروفیک

این بیماری عمدتا به دنبال کاهش سطح استروژن بروز می‌یابد بنابراین یائسگی و مصرف داروهای کاهنده هورمون استروژن می‌تواند عامل بروز این بیماری شود این در حالی است که با مراجعه به‌هنگام و دریافت داروهای هورمونی می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد.

البته باید گفت برخی زنان پس از زایمان نیز دچار کاهش سطح هورمون استروژن می‌شوند بنابراین معاینه زنان پس از زایمان ضروری است زیرا در برخی موارد زنان پس از زایمان برای پیشگیری از واژینیت آتروفیک نیازمند دریافت داروهای هورمونی خواهند شد.

در برخی موارد ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سرطان پستان، آندومتریوزیت، فیبروئید و ناباروری و برخی حالات روحی مانند استرس و افسردگی و حساسیت به برخی مواد شوینده، وسایل محافظت جنسی، کرم و ژل‌های واژینال  نیز موجب بروز واژینیت آتروفیک می‌شود.

زمان بروز واژینیت آتروفیک

علائم این بیماری بلافاصله پس از یائسگی، زایمان، ابتلا به بیماری‌های فوق و ... بروز نمی‌یابد و ممکن است پس از مدتی نمایان شود، بنابراین زنان همواره باید نسبت به بروز علائم واژینیت آتروفیک هوشیار باشند.

تشخیص عفونت واژینیت آتروفیک

تشخیص واژینیت آتروفیک به تبحر و تجربه پزشک وابسته است. پزشکان باید برای تشخیص قسمت خارجی ، لایه مخاطی واژن، عوامل موثر در تشدید بیماری و ... بیمار توجه داشته باشند و شرح حال کامل از بیمار دریافت کند از آنجایی که این بیماری می‌تواند دستگاه ادراری بیمار را نیز تحت تاثیر قرار دهد بنابراین پزشک باید علاوه بر دستگاه تناسلی، دستگاه ادراری بیمار را نیز مورد بررسی قرار دهد. هم‌چنین این بیماری ممکن است در برخی زنان موجب بروز پارگی اطراف واژن پس از مقاربت جنسی شود بنابراین پزشکان هنگام معاینه و استفاده از ابزار باید دقت لازم را داشته باشند تا بیمار دچار خونریزی و تشدید علائم نشود.

راه‌های درمان واژینیت آتروفیک

درمان واژینیت آتروفیک وابسته به علت بروز است بنابراین نوع درمان در افراد مختلف، متفاوت است و نمی‌توان برای تمام بیماران نسخه یکسان تجویز کرد. اما اگر بیماری خفیف باشد پزشکان به توصیه ژل بهداشتی حین مقاربت بسنده می‌کنند اما اگر بیمار نیاز به هورمون درمانی داشته باشد پزشکان از روش‌های مختلفی مانند تجویز داروهای موضعی یا خوراکی هورمونی، کرم، حلقه و پساری استروژن، ژل، برچسب و ... استفاده می‌کنند.

از آنجایی که واژینیت آتروفیک موجب بروز خشکی، خارش، درد و ... در واژن می‌شود بنابراین به زنان توصیه می‌شود با انجام ورزش‌های صبحگاهی، داشتن فعالیت و رابطه جنسی به افزایش گردش خون و قابلیت ارتجاعی بافت واژن کمک کنند.

امروزه با پیشرفت علم و تجهیزات پزشکی می‌توان به کمک لیزر و انجام لیزردرمانی به بیماران کمک کرد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد لیزر مونالیزا تاچ تاثیر بسزایی در درمان واژینیت آتروفیک دارد. به کارگیری لیزر مونالیزا تاچ علاوه بر بهبود بیماری موجب ارتقاء کیفیت زندگی بیمار نیز می‌شود.

لیزر مونالیزرا تاچ در درمان واژینیت آتروفیک

لیزر مونالیزرا تاچ یک روش ایمن و نتیجه‌بخش در درمان واژینیت آتروفیک است. انجام لیزر برای زنان هیچ گونه محدودیت و ممنوعیتی ندارد اما به افراد توصیه می‌شود پس از جلسات لیزر به مدت 5 روز از مقاربت جنسی خودداری کنند. لیزر مونالیزا تاچ موجب تحریک بافت‌های داخلی واژن می‌شود و هم‌چنین بر خاصیت ارتجاعی و تراکم بافت واژن تاثیر مستقیم می‌گذارد.

نتایج حاصل از لیزر مونالیزرا تاچ

یک ماه پس از انجام جلسات لیزر عملکرد واژن به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد و علائم این بیماری به طور کامل بهبود می‌یابد.

#لیزر مونالیزرا تاچ   # واژینیت آتروفیک   #عفونت واژن   #مقاربت جنسی   #خشکی واژن   #سوزش واژن   #هورمون استروژن