جوانسازی واژینال با لیزر CO2

لیزر در بیشتر  حیطه های پزشکی و درمان و حتی پیشگیری نقش بسزایی داشته است. به خصوص در بخش جوانسازی لیزر توانسته بهترین اثر را به دنبال داشته باشد. جوانسازی واژن با لیزر یکی دیگر از کاربردهایی است که  توانسته مورد استفاده افرادی قرار بگیرد که در این ناحیه نیاز به جوانسازی دارند. این لیزر قادر است تولید کلاژن را تحریک کند و بافت طبیعی واژن را بازسازی کند. جوانسازی واژینال با لیزر CO2  توسط متخصص زنان صورت می گیرد.

قبل از انجام جوانسازی واژینال با لیزر CO2 چه اقداماتی لازم است؟

اولین و مهم ترین اقدام انجام تست پاپ اسمیر زیر نظر متخصص زنان است. چرا که باید بررسی شود دهانه رحم و واژن مبتلا به عفونت نیستند که در این صورت قبل از هر اقدامی توسط متخصص زنان با مصرف آنتی بیوتیک و داروهای مربوطه باید این مشکل رفع شود.

این عمل به صورت انجام می شود؟

در مرحله اول پروب در دستگاه تناسلی زنانه قرار گرفته و اشعه لیزر تابانده می‌شود. در این حالت ممکن است شخص گرما و لرزش خفیفی را در کانال واژن احساس کند. پس از تاباندن اشعه لیزر در مدت زمانی مشخص، پروب از دستگاه تناسلی خارج می‌شود. با انجام این عمل، اشعه لیزر سبب جمع شدن بافت و تحریک تولید فیبروبلاست‌ها خواهد شد که با تحریک فیبروبلاست‌ها، تولید کلاژن نیز تحریک می‌شود.

آیا جوانسازی واژینال با لیزر CO2 با درد همراه است؟

این عمل به صورت سرپایی انجام می شود و کاملاً بدون درد است.البته باید به این نکته اشاره شود که تنها تعداد کمی از زنان (کمتر از 5%) ممکن است درد بسیار خفیفی در 24 ساعت اول پس از درمان داشته باشند. هر چند احساس درد پس از هر گونه فرآیند درمانی، امری طبیعی است اما نکته حائز اهمیت عدم وجود درد و احساس ناراحتی پس از عمل جوانسازی واژن با لیزر است، به طوری که شخص بلافاصله پس از درمان می‌تواند به انجام فعالیت‌های روزانه خود بپردازد. این فرآیند حدود 10 دقیقه طول می‌کشد. فرآیندی بدون درد و کوتاه مدت که این خود از مزایای ارزنده لیزردرمانی محسوب می‌شود.

چه مدت پروسه درمان طول می کشد؟

در کمتر از یک ماه پس از درمان، بازسازی بافت جدید دیواره واژن با ساختاری قوی‌تر و با میزان کلاژن و رطوبت بیشتر انجام می‌گیرد.

جوانسازی واژن با لیزر چه مزیت هایی دارد؟

این روش کاملا بدون درد بوده چرا که یک روش غیرتهاجمی است و نیازی به جراحی و خون ریزی نیست. به همین دلیل روشی ایمن است و با عوارض احتمالی رو به رو نیست. یکی دیگر مزیت های منحصر به فرد جوانسازی واژن با لیزرco2 مدت زمان کوتاه عمل که ممکنه بین 10 تا 15 دقیقه به طول بیانجامد. به غیر از نقش جوانسازی این روش قادر به روشن کردن لابیا و دستگاه تناسلی خارجی و  برطرف کردن التهاب واژن (قرمزی و سوزش واژن) است. رفع چروک خوردگی واژن و تنگ کردن کانال واژن از دیگر کارایی های ادستگاه لیزر co2 است.لازم به ذکر است جهت جوانسازی واژینال با لیزر نیازی به بستری شدن در کلینیک و یا بیمارستان نیست .

آیا برای رسیدن به نتیجه موثر  چند جلسه درمان نیاز است؟

بستگی به میزان افتادگی واژن و سایر مشکلاتی که بیمار در بخش واژن دارد لیزر واژن متفاوت باشد و به شکل قطع نمی توان گفت چند جلسه نیاز است ؛ بااین حال برخی از افراد در یک دوره درمان به نتیجه رضایت بخش خود می رسند. اما این عمل پس از 3 دوره درمانی و آن هم با فاصله 1 ماه مؤثرتر و نتیجه بخش‌تر خواهد بود. این عمل محدودیت سنی ندارد اما باز هم با افزایش سن و در صورت نیاز می‌توان درمان را تکرار کرد.

نکته!

این روش جوانسازی با لیزرco2 جز پرطرفدار ترین روش ها است. چرا که این روش قادر است بدون درد و دوره نقاهت ططولانی مشکلات زنانه را رفع کند.در صورتی که روش های موجود تنها درصدی قادر به انجام این کار بودند. به عنوان مثال جراحی لابیاپلاستی به منظور تغییر شکل و تغییر اندازه بخش لابيا ماژور (لب‌هاي بزرگتر و خارجي‌تر واژن) و يا لابيا مينور (لب‌هاي کوچک و داخل واژن) انجام می‌شود. اما واژینوپلاستی به منظور سفت کردن واژن انجام می‌گیرد. روش جوانسازی واژن با لیزر می‌تواند هر دو روش لابیاپلاستی و واژینوپلاستی را تحت پوشش قرار دهد و این خود مزیتی است که این روش را متمایز از سایر روش‌ها می‌سازد.

برای انجام جوانسازی واژینال با لیزر چه دستگاهی بهتر است؟

در کلینیک بزرگ سعادت (زیر نظر مستقیم دکتر ضرغامی) تمامی خدمات و امکانات پیشرفته وجود دارد. برای جوانسازی واژینال بهترین دستگاه انجلا است چرا که این لیزر به شکل ویژه جهت این کار طراحی شده است. نکته مهم این است که این کار باید توسط متخصص زنان یا اورولوژی صورت گیرد.

آیا برای استفاده از این روش نیاز به کرم بی حسی است؟

همان طور که گفته شد این روش با درد همراه نیست چرا که ، در روش لیزر واژینال نیازی به بخیه و برش نمی باشد. برای همین هم نیازی به مصرف کرم بی حسی نیست. اما نکته ای که مطرح است این که برخی از افراد ممکن است حساس باشند، برای همین استفاده از کرم بی حسی برای این دسته از افراد ممانعتی وجود ندارد.

مراقبت های پس از لیزر واژینال :

بنا به توصیه پزشکان مجرب کلینیک بزرگ سعادت ( زیر نظر مستقیم دکتر ضرغامی) به بانوان توصیه می شود که 72 دو ساعت پس از درمان با لیزر واژینال از انجام فعالیت های بدنی اجتناب نماین. همچنین به مدت یک ماه باید از انجام فعالیت های سنگین ورزشی و کارهای سنگین دوری کنند. همچنین از دوش گرفتن با آب گرم به مدت یک هفته اجتناب شود. در تمام مراحل درمان علاوه بر رعایت بهداشت تمام جلساتی را که پزشک تعیین می کند به شکل منظم و دوره ای انجام دهید تا بهبودی و رسیدن به نتیجه مطلوب حاصل شود. از استخر و جکوزی به مدت 72 ساعت پرهیز شود .

برای برقراری رابطه جنسی، چه مدت باید بگذرد؟

بهتر است برقراری رابطه جنسی تا سه ماه پس از جوانسازی و لیزر واژینال به تاخیر بیافتد.

کاربردهای لیزر واژینال :

برطرف سازی مشکلات جنسی

زیبا ساختن دستگاه تناسلی

کاهش دادن سایز لابیاها

روشن ساختن پوست

افزایش مقاومت و سفتی بافت واژن

درمان نمودن بی اختیاری ادرار

لیزر واژینال برای چه اشخاصی مناسب است ؟

لیزر واژینال برای تمامی بانوانی که به دلیل هورمونی با آتروفی واژن مواجه شده اند قابل استفاده بوده ، توجه به این نکته الزامی است که اگر بانوان به مسائل و مشکلاتی که دارند بی توجه باشند باگذشت زمان مشکلات آنها غیر قابل اجتناب می باشد و درمان به سختی انجام می شود. به طور کلی برای بانوانی که به یائسگی مبتلا هستند استفاده از این روش درمانی را جهت برطرف سازی مشکلات یائسگی توصیه می کند. به علاوه بانوانی که به سرطان سینه مبتلا بوده اند هم می توانند از این روش یعنی لیزر co2 استفاده کنند. چرا که سایر روش هایی که ستروژن دارد برای این افراد مناسب نیست.

نکته!

بنا به توصیه پزشکان متخصص کلینیک بزرگ سعادت بهتر است اشخاصی که به بیماری های سیستمیک و موضعی مبتلا هستند استفاده از لیزر واژینال استفاده نکنند.

هزینه لیزر واژینال  چقدر است؟

برای تعیین هزینه باید میزان تعداد جلسات مشخص شود که تعداد جلسات به نیازهایی که شخص دارد و میزان درمانی که پزشک تعیین می کند متغییر است. به علاوه این روش درمانی تحت پوشش بیمه مي باشد.