مدیریت اخبار  

تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک؛

0 نظرات
2753
۲۳-مرداد-۱۳۹۸

تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک؛

یک بیماری زنان که بیش‌تر از ژن پدری به ارث می‌رسد

تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تخمدانی است که شایع‎ترین علامت بروز آن نیز عدم داشتن دوره قاعدگی منظم می‌باشد. به طور کلی سیکل قاعدگی 21 تا 28 روزه یک سیکل نرمال در زنان محسوب می‌شود البته دخترانی که برای اولین بار دچار قاعدگی می‌شوند ممکن است یک سیکل 35 روزه را تجربه کنند. زنانی که خارج از این سیکل قاعدگی را تجربه می‌کنند دچار مشکلات بسیاری خواهند شد بنابراین لازم و ضروری است عدم نظم سیکل قاعدگی را جدی بگیرند و به محض مشاهده به متخصص زنان مراجعه کنند.

علل عود یا بروز تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک یک بیماری چند عاملی است اما مهم‌ترین علت بروز این بیمار ژنتیک یا وراثت شناخته شده است، بنابراین چون ژن این بیماری به زنان به ارث می‌رسد قابل درمان نیست و بیماران نباید انتظار بهبودی کامل را داشته باشند؛ زیرا تحت هیچ شرایطی ژن از بدن پاک نمی‌شود. قوی‌ترین عامل ژنتیک در این بیماری ژن پدری شناخته شده است گرچه ژن مادری نیز قابلیت انتقال دارد اما بیش‌تر زنان از طریق ژن پدری درگیر این بیماری می‌شوند. زنانی که در اقوام پدری نظیر عمه، دختر عمه و ... این بیماری را شاهد هستند بهتر است برای بررسی بیش‌تر به متخصص زنان مراجعه کنند.

علاوه بر ژنتیک عوامل دیگری همچون عوامل محیطی در تظاهرات این بیماری نیز مؤثر است یعنی ممکن است ژن بیماری در فردی به ارث رسیده باشد اما فرد شاهد علائم بیماری در خود نباشد که در این موارد افراد ممکن است به محض قرار گرفتن در معرض عواملی مانند اضافه وزن، چاقی، کم کاری تیروئید، دیابت و ... دچار علائم و نشانه‌های تخمدان پلی کیستیک شود.

تأثیر مشکلات روحی در تنبلی تخمدان

مشکلات روحی و استرس یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در عود و بروز تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک محسوب می‌شود، در واقع می‌توان گفت هر مسئله‌ یا مشکل روحی که موجب تغییر بالانس هورمونی در زنان شود می‌تواند موجب عود و بروز این بیماری در فردی که دارای ژن بیماری است، شود.

از جمله دیگر عواملی که موجب عود یا بروز این بیماری می‌شود می‌توان به "مصرف داروهای استروئیدی" و "تغییرات آب و هوایی" اشاره کرد. عمدتاً مصرف داروهای استروئیدی در مردان بیش از زنان است اما زنانی که به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کند باید به محض مشاهده علائم این بیماری و تغییرات سیکل قاعدگی به پزشک مراجعه کنند.

افزایش آمار تظاهرات بیماری در زنان

متأسفانه طی سال‌های اخیر میزان بروز این بیماری تخمدانی در زنان بسیار افزایش یافته است به گونه‌ای که طی سال‌های قبل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود 10 درصد زنان دچار این بیماری هستند اما اکنون تجربه پزشکان و میزان مراجعات به آن‌ها نشان به دلایلی از جمله آب و هوا، سبک زندگی و تغذیه حدود 40 درصد زنان تظاهرات این بیماری را در خود شاهد هستند، البته نتایج برخی مطالعات آمارهایی بیش از این را نشان می‌دهد.

علاوه بر تغییرات سیکل قاعدگی که شایع‌ترین علامت و زنگ خطر این بیماری محسوب می‌شود این بیماری با علائم دیگری مانند افزایش وزن، رشد موی زائد، آکنه، کم پشت شدن موها، مشکلات بارداری و پوست چرب نیز همراه است.

از آنجایی که تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک یک بیماری گاه خاموش محسوب می‌شود به زنان توصیه و تأکید می‌شود هر گونه تغییرات هورمونی را در خود جدی تلقی کنند و برای انجام آزمایشات و بررسی‌های بیش‌تر به متخصص زنان با تجربه مراجعه کنند.

0.0
آخرین ویرایش: سه شنبه ۰-۲۶ -۶۲۱ ۰۰:۰۰
اخبار مشابه:
تنبلی تخمدان تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.

کلينيک ماه زر

کلينيک پوست، مو و زيبايی ماه زر با مديريت دکتر ميثم ضرغامی آماده ارائه انواع خدمات زيبايی به شما زيباجويان عزيز در بالاترين سطح کيفيت ممکن میباشد. مديران کلينيک ماه زر بر آن شده اند تا با مبنا قرار دادن استاندارد های جهانی در پزشکی مجموعه ای را فراهم آورند که يکی از کاملترين و مجهزترين مراکز و کلينيکهای زيبايی در ايران باشد. در کلينيک زيبايی ماه زر يک تيم پزشکی متخصص با بهرهگيری از جديدترين دستگاه های روز دنيا آماده خدمت رسانی به شما زيباجويان عزيز میباشد.

اطلاعات تماس